Monday, November 5, 2018

MENDAKI GUNUNG KERIANG



Assalam dan selamat sejahtera..

Pada kali ini saya ingin berkongsi pengalaman mendaki Gunung Keriang. Gunung setinggi 217 meter ini adalah merupakan batu kapur dan terletak di Alor Setar. Bagi yang baru pertama kali sampai ke Alor Setar ianya berhampiran dengan Muzium Padi, Pusat Sains Negera dan yang terkini Kriang Hill Resort.


Pendakian agak mencabar dan bahaya dengan hampir 95% adalah merupakan batu dan curam. So.. pendaki adalah perlu untuk memastikan aspek keselamatan dititikberatkan sepanjang pendakian. Pendakian boleh mengambil masa diantara 20 minit hingga sejam mengikut stamina dan keupayaan masing-masing.

Di kaki gunung adalah kawasan perkampungan. Pendaki boleh meletakkan kenderaan di kawasan yang disediakan dengan percuma. Terdapat beberapa gerai makan di kaki gunung untuk membolehkan pendaki mengisi perut sama ada sebelum naik atau selepas turun. Selain itu terdapat juga beberapa gerai menjual batu kristal. 










Pendaki boleh melihat pondok di puncak Gunung Keriang dari kawasan tempat letak kenderaan berhadapan kedai makan. 




Seterusnya pendaki perlu melalui laluan berpagar di belakang kedai dan akan melalui kawasan tanah perkuburan dan tokong cina. 
Pendaki akan memulakan pendakian satu pintu gerbang bertulis 'laluan ke puncak'. Seperti biasa terdapat amaran untuk tidak meninggalkan sabarang sampah di atas gunung. Tapi pemerhatian saya masih terdapat sebilangan pendaki yang tidak perihatin terhadap perkara ini..





Perjalanan ke puncak sememangnya agak mencabar. Laluan yang curam dan batu-batu yang tajam semakin menyukarkan perjalanan. Pendaki juga akan melalui beberapa gua batu kapur yang mungkin mempunyai sejarah penempatan masyarakat pada zaman dahulu. Bau tahi kelawar di kawasan gua ini jelas menunjukkan bahawa merekalah penghuni gua pada masa dulu kini dan selamanya.








Pada ketinggian 128 meter dari aras laut terdapat penunjuk arah ke gua.. Insya Allah pada kesempatan lain akan menjenguk ke sana. Kali ini saya dan  famili akan habiskan perjalanan naik ke puncak dulu... Tapi pendakian ini sememangnya agak mencabar kepada dua orang anak saya iaitu Nurisha dan Irwan Shah. Irwan yang alergik kepada bau tahi kelawar sempat muntah beberapa kali.. manakala Nurisha dah rasa nak pitam... so bagi mengelakkan masalah yang tidak dingini isteri saya mengambil keputusan untuk turun semula bersama dua orang anak... manakala saya akan meneruskan pendakian kerana anak sulung saya Hafiz telah naik ke atas lebih dahulu.









Akhirnya pada jam 9.50 saya sampai di puncak Gunung Keriang yang setinggi 217 meter dari aras laut. Sudah tentu pendakian yang memenatkan akan terubat dengan pemandangan cantik dari atas puncak gunung. Kelihatan bendang yang luas. Mungkin lebih cantik jika mendaki semasa musim padi mengguning. So sure akan repeat selepas ini...










Memandangkan hari ini adalah merupakan cuti kelepasan am (deepavali) maka ramai pengunjung berada di puncak untuk berehat menghilangkan keletihan. Saya dan Hafiz yang telah terlebih dahulu sampai beberapa minit yang lalu mengambil peluang berehat seketika serta merakamkan beberapa keping gambar kenangan sebelum memulakan perjalanan turun. 








Walaupun Gunung Keriang tidak terlalu tinggi tetapi masih tetap  mencabar diri. Ianya juga merupakan tempat yang sesuai untuk menghabiskan masa bersama keluarga. 

Beberapa tips pendakian 

i.   Guna kasut yang bersesuaian
ii.  Sarung tangan untuk mengelakkan kecederaan tangan
iii. Air minum yang mencukupi


6.11.2018 (Selasa)









2 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Trip ke Kluang Johor dan pendakian gunung lambak

Assalam . Saya berpeluang untuk menghadiri program retreat anjuran jabatan saya baru2 ini di Kluang Johor pada    16-19 November 2019  . I...