Friday, December 28, 2018

PENDAKIAN KE GUNUNG PULAI BALING KEDAH

Assalamualaikum dan salam sejahtera .. kali ini saya ingin berkongsi pengalaman mendaki gunung Pulai di Baling Kedah.

Seperti biasa saya juga akan berkongsi beberapa tips utk  memudahkan rakan-rakan pendaki.

Saya dan 2 orang sahabat bertolak dari Jitra jam 10 malam pada 27.12 2018 menuju ke pekan Kupang Baling. Sampai lebih-kurang 12.00 malam dan menumpang tidur di rumah keluarga salah seorang sahabat saya itu.

Tepat jam 5 pagi kami bangun pagi dan mandi di kolah (nak bagitau lama dah tak mandi kolah) terus ke masjid berdekatan utk solat subuh. Selepas solat kami bertolak ke sebuah kedai mamak di batu 42 untuk bersarapan . Sambil menantikan seorang rakan kami yg juga bertindak sebagai guide bernama ustaz hafizan . Seorang yang berpengalaman luas dan gemar dalam aktiviti hiking dan traveling. (Tq bro, bantuan yg diberikan amat bermakna termasuk sebelum, semasa dan selepas mendaki).

Selepas bersarapan (org kedah kata menyorok) kami bergerak ke kaki gunung pulai. Sememangnya tempat permulaan pendakian agak sukar utk dikenalpasti bagi orang luar. Tiada signboard utk menunjukkan arah. Dari simpang jalan besar pulai ke baling, perlu memasuki kampung melalui jalan sempit lebih-kurang 500 meter. Yang terbaik ialah tanya orang kampung di situ supaya tidak tersasar.

Alhamdulillah kami sampai di kaki gunung pulai tepat jam 7.30 pagi. Setelah mendapat briefing dari ustaz hafizah kami memulakan pendakian tepat jam 7.45 pagi. Pendakian bermula dengan melalui jambatan gantung . Seterusnya melalui pagar buluh utk memasuki kebun yang di dalamnya ada kubur lama. Agak scary kan.

* tips: pastikan anda melalui pagar buluh ini, jika tidak pasti tersasar.

Laluan pendakian amat mencabar. Bermula dari bawah sampai ke atas laluan pendakian hampir 100 peratus berbatu-batu . Pandangan sy gunung pulai lebih mencabar dari gunung baling yang berdekatan . So not adviceable to beginner. Namun laluan agak clear dan bertanda tidak perlu risau. Cuma masih perlu berhati-hati dan sentiasa melihat tanda-tanda yang ditinggalkan oleh pendaki terdahulu.

Sepanjang perjalanan kami dihidangkan dengan pemandangan yang indah. kami tidak melepaskan peluang untuk mengambil gambar kenangan. Terasa hilang letih melihat keindahan ciptaan Allah .

*Tips: memandangkan gunung ini tidak se popular gunung baling dan tidak di komersial lagi pada masa ni so saya sarankan bawa petunjuk arah dan ikat pada laluan bagi kemudahan pendaki seterusnya. Ini boleh dianggap community service. In shaa Allah diberikan ganjaran pahala.

* Tips: pastikan memakai pakaian yang sesuai khasnya kasut . Glove atau sarung tangan juga sangat berguna . Kecederaan  boleh berlaku jika tidak mengambil berat perkara ini.

* Tips: bawa air yang mencukupi . Sy bawa 2 liter pun tak cukup. Bagi yang bawa botol air dan pembungkus makanan pastikan jangan buang merata . Bungkus dan bawa balik. Jagalah Kebersihan dan keindahan alam kita .

Alhamdulillah kami sampai di puncak gunung pulai tepat jam 10 pagi. Lebih-kurang 2 jam perjalanan. Kegembiraan dan kepuasan terpancar di muka kami semua .  Pemandangan subahannallah indah . Tapi dah agak panas . Mungkin lebih indah jika awal pagi.  Setelah puas menikmati keindahan alam ciptaan Allah, bergambar dan berehat secukupnya kami memutuskan memulakan perjalanan turun.

Setelah lebih 30 minit berehat kami memulakan perjalanan turun . Seperti biasa perjalanan ini yang saya tidak sukai dan mengambil masa hampir sejam setengah.

*Tips: Perjalanan turun adalah lebih mencabar. Perlu lebih berhati-hati. Tidak perlu terburu-buru. Keletihan kaki sememangnya cabaran utama. Teruskan perlahan-lahan dan nikmati perjalanan . Biasa pada masa ini sudah tak bernafsu utk bergambar. ..hehe

Kami tiba di kaki gunung lebih kurang jam 12.30. Seterusnya kami mengambil peluang utk berhenti mandi sungai. Mengembalikan nostalgia zaman kanak-kanak ... airnya sejuk menyegarkan kembali badan yang letih utk seketika.

Kenangan dan pengalaman ini akan sentiasa menjadi memori yang diingati selamanya.

Sekian perkongsian.

Iskandar Jassa
28.12.2018

1 comment:

Trip ke Kluang Johor dan pendakian gunung lambak

Assalam . Saya berpeluang untuk menghadiri program retreat anjuran jabatan saya baru2 ini di Kluang Johor pada    16-19 November 2019  . I...